De vluchtigheid van Facebook



Hoeveel tijd ik op Facebook vermors? Ik durf het niet te zeggen. Veel, ben ik bang. Dat anderen nog veel meer tijd kwijt zijn aan het fotograferen, verzamelen en plaatsen van hetgeen ik bekijk, becommentarieer of deel stelt me dan weer enigszins gerust. Het kan altijd erger.

Bijvoorbeeld je ontbijt op Facebook zetten; dat is wel het meest neerbuigende wat er over Facebook-gebruikers gezegd wordt. Na een halve pot koffie fleur ik er altijd weer van op: zo’n enthousiaste foto van een lekker ontbijtje. Ik leid eruit af dat er toch ook mensen zijn die de dag opgewekt tegemoet treden, in tegenstelling tot ondergetekende. 


Willem Claesz. Heda, Ontbijt met krab, 1648, doek.
St. Petersburg, Hermitage  



Beter nog zijn de foto’s, kunstwerken, teksten, muziek en filmpjes die voorbijkomen. Prachtig of juist niet, irritant, interessant of gewoon vermakelijk. Net als de commentaren; uit de vreemdste hoeken kun je aanwijzingen verwachten hoe je een blauwe reiger-kadaver het beste kunt uitkoken. In mijn geval kreeg ik die van iemand die zich afficheerde als octopus. Heel leerzaam maar te laat, helaas. De katten, beide katholieke katers, proberen nog met regelmaat de hush-puppies schoenendoos in de garage te forceren waarin ik de onfrisse schedel heb opgeborgen voor het geval dát.

Dergelijke nuttige kennis zou toch niet verloren mogen gaan, net zo min als die aangaande de Nederlandse variant van de burka; de mutante en mogelijk buitenaardse aardbeien in het vroeg vijftiende-eeuwse Voynich-manuscript; of zeventiende-eeuwse zeeslagen op schilderijen versus de Volendammer Piepperrace. Allemaal Facebookthreads die van uitvoerige, educatieve en soms hilarische kanttekeningen werden voorzien.

Maar Facebook is vluchtig. Toen ik eindelijk een bestemming had gevonden voor de Zuiderzee-burka’s, waren de zestiende- en zeventiende-eeuwse afbeeldingen van vrouwen in huiken die iedereen zo ijverig op mijn pagina had geplaatst voorgoed verdwenen in de digitale nevelen tussen de servers. Het is zeker niet de enige Facebookbegonnen historie die ik zo dreig kwijt te raken. Als het regent kun je je daar zwaarmoedig romantisch over voelen – ach, de vergankelijkheid - en overgaan tot de orde van de dag, maar vandaag schijnt de zon en begin ik een blog. Bij deze, over oude kunst en haar Facebook spin-offs.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeld-alliteratie: satijn

De dagelijkse tobberijen: Moerasmaffia

Mediepad I: werkvermijdende activiteiten en verluchte manuscripten