Ernst Haeckel in Leerdam



Nou, veel plezier dan’, ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat die reactie op mijn aankondiging dat ik het Glasmuseum in Leerdam ging bezoeken bepaald smalend bedoeld was. En als ik eerlijk ben viel de tentoonstelling Een Zee van Glas me ook enigszins tegen. Bij de affiche had ik me een mentaal beeld gevormd van nachtblauw geschilderde vertrekken waarin sprookjesachtige glazen kwallen, plankton en ander surrealistisch gekleurde zeewezens langs de plafonds dreven. Ongetwijfeld is het verwezenlijken van iets dergelijks een hele toer, maar dat laat ik dan ook altijd graag aan de betrokkenen over. 







In Leerdam vond ik de sfeer van de aankondiging nog het beste terug in het getoonde Art Nouveau-glaswerk en bij de in glas uitgevoerde modellen van weekdieren, gemaakt voor professionele zoölogische studie. Maar het merendeel van de recente kunststukken, sommige speciaal voor de tentoonstelling in opdracht gegeven, stelde nogal teleur. Zeker wanneer de deinende mangrovekwallen in het aquarium van Artis je referentiekader vormen. Een overtrokken verwachting? Dat zou het zijn, ware het niet dat Ernst Haeckels Kunst-Formen der Natur het expliciete uitgangspunt is voor de tentoonstelling. Overal in de tot museum verbouwde villa waar voorheen de directeur van de Leerdamse glasfabriek woonde, hangen gordijnen bedrukt met manshoog opgeblazen afbeeldingen uit Haeckels befaamde platenatlas.  




Want de Duitse medicus, zoöloog en Darwinist Haeckel (1834-1919) was niet alleen een vooraanstaand geleerde maar ook een begaafd illustrator. Hij leverde zelf de voorbeelden, schetsen en aquarellen, voor de litho’s voor zijn Kunst-formen der Natur, voor het eerst uitgegeven in 1899. Van de honderd prenten - de meeste van zee-organismen hier en daar afgewisseld met orchideeën, kolibri’s of antilopen - is de een nog nog mooier dan de ander. Naar Haeckels uitgesproken wens waren zijn grillige vormen en bizarre kleuren inderdaad een inspiratiebron voor tijdgenoten, waaronder de architect Hendrik Berlage. Is er een mooier thema denkbaar voor een tentoonstelling?





Bij de kassa had ik het aanbod van een zogenaamd combinatiearrangement om naast Een Zee van Glas ook Aquazoo Leerdam te bezichtigen - vanzelfsprekend tegen een gereduceerd tarief - zonder nadenken afgeslagen. Om het onvoldane gevoel kwijt te raken leek het op de terugweg toch een goed idee om die attractie alsnog aan te doen. Het aquarium vinden was echter niet zo makkelijk als gedacht. Pas na verschillende rondes hotsen over een zompig bouwterrein met drempels die niet zouden misstaan als antitankversperring in de Oekraïne, bleek de nooduitgang van een jaren zestig-verzorgingsflat toch echt te dubbelen als de ingang van Aquazoo. Bezoek werd er duidelijk niet verwacht. De lichten werden voor ons aangedaan door de hartelijke Mien Dobbelsteen-schoonmaakster: in een veel te lage, aftandse kelderruimte met slordig donkerblauw gesausde muren is door aquariumvereniging de Discus een stelsel van gangen aangelegd met tientallen grote, zachtjes murmelende watertanks. En daar zweefden en deinden ze dan: boosaardig gestreepte schorpioenvissen, gevleugelde adelaarsroggen, nukkig kijkende haaien, verlegen weggedraaide zeepaardjes en clownsvissen verstopt in kleurige anemonen. Ze knipperden nog net niet verstoord tegen het licht. Ik stel me voor dat Ernst Haeckel net zo tevreden naar huis was gegaan als ik. 



Ernst Haeckels Kunst-formen maak deel uit van het publieke domein en is o.a. vrij downloadbaar via http://caliban.mpipz.mpg.de/haeckel/kunstformen/ en de afbeeldingen in hogere resolutie via http://caliban.mpiz-koeln.mpg.de/haeckel/kunstformen/liste.html




 








Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeld-alliteratie: satijn

De dagelijkse tobberijen: Moerasmaffia

Mediepad I: werkvermijdende activiteiten en verluchte manuscripten