Museumtijdschrift: Koel maar verleidelijk, het vleiend penseel van Caesar van Everdingen
Wulps én
toch statig, wie komt daar als vrouw mee weg? Het antwoord laat zich nauwelijks
raden: Caesar van Everdingen, in wiens halfnaakte vrouwen, godinnen, nimfen en
allegorische figuren je beide eigenschappen verenigd ziet. Voor het eerst is er
nu een tentoonstelling te zien, uitsluitend gewijd aan het werk van de
Alkmaarse kunstenaar. Vijfendertig schilderijen, monumentale
historieschilderijen, schutterstukken en portretten zijn in het Stedelijk
Museum Alkmaar bijeengebracht tot een bezienswaardig overzicht.
Na
eeuwen van onachtzaamheid wordt het werk van Caesar van Everdingen (1616/1617-1678)
weer opnieuw gewaardeerd. Gevierd en goed betaald in zijn eigen tijd, was de
schilder een van de grootmeesters van het Hollands Classicisme. Koel, de
figuren statisch en geïdealiseerd, werd deze stijl lang als wezensvreemd aan de
Nederlandse schilderkunst van de Gouden Eeuw afgedaan.
IJzige pastelkleuren
Maar zo
koel is Van Everdingens Venus, op de voorgrond van de Bacchus en
Venus (ca. 1655-1660) van de Staatliche Kunstsammlungen uit Dresden, niet.
Achteroverleunend op een elleboog kijkt ze de beschouwer van over haar schouder
verleidelijk aan. Waar met het verstrijken van de tijd dit soort voorstellingen
meestal iets potsierlijks krijgen, weet Van Everdingen dat effect te vermijden.
Het mag misschien stijf en ouderwets klinken, maar dit werk is nog altijd een
luchtig en bekoorlijk schilderij.
Hoe
dat komt? Halfnaakt of naakt, liggend, hangend over een balustrade of druiven
stampend lijkt geen van Van Everdingens dames hinder te ondervinden van een
gebrek aan warm ondergoed. Met zijn ijzige pastelkleuren, eenvoudige contouren
en nauwelijks waarneembare verfstreek - het vleiend penseel - weet de
schilder zijn werk een statische, monumentale kwaliteit te geven die de
suggestie van vulgariteit in de kiem smoort. Een godin als Venus, uit
een schilderij met Venus en Amor (ca.
1648-1655) dat Van Everdingen waarschijnlijk tot aan zijn dood in zijn
bezit heeft gehouden, beziet ons vanaf een voorname afstand, vanuit de hoogte.
Laag
perspectief
Ook
letterlijk plaatste Van Everdingen zijn figuren op een voetstuk, op een plint
of podium. Dat werkt goed. Zo kijk je als het ware omhoog naar de troon van
graaf Willem II, die het hoogheemraadschap van Rijnland zijn handvest verleent.
Van Everdingen voegde aan dit voorval uit 1255 pseudo-historisch uitgedoste
personages toe. De imposante classicistische zaal waarin de scène zich afspeelt,
werd door de hofarchitect Pieter Post geschilderd.
Op Van
Everdingens voorkeur voor een laag gezichtspunt is in de tentoonstelling goed
ingespeeld. Door de schilderijen waar mogelijk hoger op te hangen dan
gebruikelijk, soms zelfs met een suggestie r van de schoorsteenmantel waarvoor
ze oorspronkelijk bedoeld waren er omheen, wordt de bedoeling van de schilder
dicht benaderd.
Kerkorgel
Wie het
werk van Van Everdingens écht in zijn oorspronkelijke omgeving wil zien, en een
magnum opus ook nog, kan met zijn tentoonstellingskaartje
oversteken naar de Alkmaarse Sint Laurenskerk. Gedurende drie perioden in
oktober, november en december worden daar de luiken van het orgel gesloten
zodat Van Everdingens indrukwekkende beschildering met de Triomftocht van Saul
(ca. 1643) zichtbaar wordt. Een gelegenheid om aan te grijpen, want gewoonlijk
staan die luiken altijd open, om de klank van het nog frequent bespeelde orgel
goed te laten uitkomen.
'Vleiend
penseel. Caesar van Everdingen' t/m 22 januari 2017 in Stedelijk Museum
Alkmaar, Alkmaar
'Kijken in
de kerk' (opening van orgelluiken in Grote of Sint Laurenskerk), 18 t/m 26 oktober,
8 t/m 15 november en 6 t/m 15 december
Reacties
Een reactie posten