Posts

Rondspoken in de zestiende eeuw

Afbeelding
Vier maanden was Museum Plantin-Moretus dicht vanwege renovatie. In de nieuwe opstelling is meer aandacht voor actualiteit, en kan je digitaal door de boeken bladeren. Gelukkig is verder niet veel veranderd. Museumtijdschrift 2017 Foto: Sigrid Spinnox Ondanks het hoge Harry Potter-gehalte van het doolhof van vertrekken rond een fraai aangelegde oude binnenhof, is Museum Plantin-Moretus bij het grote publiek relatief onbekend. Lees verder

Cool Japan

Afbeelding
Ik zag deze tentoonstelling in 2017 in Leiden, in het Museum voor Volkenkunde, de recensie verscheen op de weblog van Museumtijdschrift. Nu is Cool Japan in een vernieuwde vorm te zien in het Tropenmuseum in Amsterdam, nog tot 1 september a.s.     Het is eigenlijk niet eens een vraag waard: wat is de lastigste doelgroep om naar het museum te krijgen? Pubers, natuurlijk. Wie in de meivakantie een onwillige tiener toch een keer achter de gamecomputer vandaan wil sleuren voor een uitje gaat naar Cool Japan in het Museum voor Volkenkunde in Leiden. Hiroyuki Matsuura: Uki-Uki (2012).Acrylverf en bladgoud op doek   Japan is hip en happening. Manga - beeldverhalen - en Anime - tekenfilms - plaveiden de weg voor de huidige, wereldwijde fascinatie voor het land van de rijzende zon. Maar hoe verhouden Hello Kitty en Pokémon zich tot de eeuwenoude, esthetische tradities van Japan? In de tentoonstelling Cool Japan worden populaire beeldcultuur, straatmode, films en computer

Bladeren in Leonardo da Vinci's notitieboeken, online

Afbeelding
De Mona Lisa gaan zien is tegenwoordig alleen nog maar een exercitie in ergernis, al zijn de alternatieve toepassingen voor selfiesticks die je blijkt te kunnen bedenken ergens wel amusant. Aan andere schilderijen van Leonardo da Vinci mankeert altijd wel wat, want de ultieme homo universalis had niet alleen een tamelijk desastreuze drang om te experimenteren met verf, maar maakte ook zelden iets af. Eigenlijk zijn Leonardo’s notitieboeken het meest intrigerend, maar die liggen in een museumvitrine – als ze al tentoongesteld worden - jammer genoeg altijd maar op een plek open. Wil je toch naar hartelust bladeren in die fascinerende tekeningen en notities? Het Victoria & Albert Museum in Londen heeft zojuist het derde album uit de collectie online toegankelijk gemaakt. Veel plezier! 

KWAB. Dutch Design in the Age of Rembrandt

Afbeelding
Kwab is the not very attractive title of an exhibition in the Rijksmuseum that turns out to present more than attractive ornamental art. Auricular style in English, Kwab stands for a style that flourished during the seventeenth century, mainly in the northern Netherlands, and among goldsmiths and woodcarvers in particular. If there is one object that exemplifies Kwab at its most marvellous, it is a silver ewer by Adam van Vianen. Deservedly presented as the summit of the exhibition, Van Vianen made the lidded ewer in 1614 for the Amsterdam guild of the silversmiths, in memory of his elder brother Paulus who passed away the year before. Eyes, a female form, seashells and monsters seem to emerge from the beautifully wrought, syrupy silver, only to dissappear again when the ewer is viewed from another angle.   Ewer with lid, Adam van Vianen, 1614, Rijksmuseum. Bought with the support of the Prins Bernhard Cultuurfonds, the Rembrandt Association and the Stichting tot Bev

Museumtijdschrift: Ruïnes van de Beeldenstorm

Afbeelding
Vanaf 10 augustus 1566 raasde de Beeldenstorm door de Nederlanden. De schokgolf die dat teweegbracht was ongekend heftig. Waarom zijn er eigenlijk nauwelijks sporen van terug te vinden? LEES VERDER:  

Stof tot schilderijen I: hazen bij Tommaso del Mazzo

Afbeelding
Van Giotto tot Van Eyck; het wemelt van de weelderige stoffen op de schilderijen van laat Middeleeuwse meesters. Je zou verwachten dat iedereen in die tijd tot in de finesses gekleed rondflaneerde, een grote pantoffelparade. Maar met de alledaagse werkelijkheid heeft de fraaie kleding op schilderijen maar weinig te maken. Sterker nog, de meeste schilders die zulke stoffen   afbeeldden, zullen ze nooit daadwerkelijk in handen hebben gehad: veel te duur! Zelden vertonen de patronen van geschilderde brokaten, bijvoorbeeld, overeenkomst met echte stoffen. De patronen die de kunstenaars schilderden blijken vaak ontleend aan andere, goedkopere stoffen, of zelfs compleet aan hun fantasie ontsproten. Toch stuit je af en toe, en bij toeval, op frappante overeenkomsten. Sara van Dijk liet me dit stof-fragment uit het Rijksmuseum zien, een lampas (complex weefsel, vaak van Oosterse herkomst) met een bloemmotief en springende hazen. Na zeven eeuwen flink verschoten, moet de zijde ooit hel

De meest schilderachtige vechtpartij van de zeventiende eeuw, over De Lairesse's portret van Emanuel de Witte

Afbeelding
Eindelijk krijgt een van de beste architectuurschilders van de zeventiende eeuw, Emanuel de Witte, zijn eigen tentoonstelling. Vanaf morgen is Meester van het Licht in het Stedelijk Museum Alkmaar te zien. De Witte's heldere interieurs met hun fascinerende lichtval staan in schril contrast met zijn troebele leven. De binnenplaats van de Beurs in Amsterdam 1653 Emanuel de Witte Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam; bruikleen Stichting Willem van der Vorm Ook de wetenschap is aan modes onderhevig, en dat is bij het onderzoek naar de oude schilderkunst niet anders. Momenteel is de wedijver tussen schilders een van de favoriete onderwerpen voor kunsthistorische beschouwingen: wie toonde zich de beste schilder? Rembrandt versus Rubens, Rubens versus de Antieken, de Nederlanders versus de Italianen, Rembrandts leerlingen versus hun meester, noem maar op; zeventiende-eeuwse schilders namen om strijd de penselen op. En Emanuel de Witte? Die nam de wedijver